تصویر زن «مُخَدَّره» (پرده نشین) در ادبیات جاهلی
نویسندگان
چکیده
یکی از ویژگی های جامعۀ جاهلی عرب، اعتقاد و پایبندی به حفظ و صیانت زن در حوزۀ پوشش است. این مسئله گاه - فراتر از پوشش - در قالب مجموعه رفتارهایی ذیل عنوان پرده نشینی زن با کاربرد و مفاهیم وسیع تری در شعر و لغت عرب به تصویر کشیده شده است. شدت پوشش، اختلاط کمتر با مردان، عفت و عزت، شرم و حیا و مانند آن از ویژگی های یک زن پرده نشین در ذهن عرب جاهلی بوده و این موضوع با خانه نشینی مطلق یا حبس خانگی زن متفاوت است. مهم ترین واژگان و اصطلاحات ادبی مرتبط با پرده نشینی زن «مُخَدَّرَه»، «مُسَتَّرَه»، «مَقْصُورَه»، «عَقِیلَۀ» و «مُخَبَّأَه» هستند. در ادبیات این دوره، افزون بر مثل های مشهور عرب در ترویج صیانت و پوشیدگی زن، واژگانی چون «دُرَّه»، «بَیضه» و «دُمْیَه» برای تصویرپردازی و شبیه سازی زنان پرده نشین، نمادسازی شده که در این پژوهش به آن اشاره می شود. دراین میان تنها واژه «مُخَدَّرَه» است که در سیر تحولی معنای آن، به عنوان یک مصطلح لغوی از نگاه عرفی دورۀ جاهلیت به حوزۀ فقه اسلامی با شرایط و احکام خاصی تعریف شده و توسعه یافته است.
منابع مشابه
تصویر زن «مُخَدَّره» (پردهنشین) در ادبیات جاهلی
یکی از ویژگیهای جامعۀ جاهلی عرب، اعتقاد و پایبندی به حفظ و صیانت زن در حوزۀ پوشش است. این مسئله گاه - فراتر از پوشش - در قالب مجموعه رفتارهایی ذیل عنوان پردهنشینی زن با کاربرد و مفاهیم وسیعتری در شعر و لغت عرب به تصویر کشیده شده است. شدت پوشش، اختلاط کمتر با مردان، عفت و عزت، شرم و حیا و مانند آن از ویژگیهای یک زن پردهنشین در ذهن عرب جاهلی بوده و این موضوع با خانهنشینی مطلق یا حبس خانگی ...
متن کاملجایگاه زن در ادبیات جاهلی وسیره پیامبر اکرم (ص)
ادبیات?جاهلی عصاره تمام?نمای عصرجاهلی است و برای پی?بردن به وضعیت زندگی زن?جاهلی بهترین مرجع می?باشد. از آنجا که زنان نیمی از جامعه?انسانی را تشکیل می?دهند آشنا شدن با جایگاه آنان در ادوار مختلف و به ویژه ادبیات می?تواند ما را به شناخت هرچه بهتر زن یاری?نموده ویاری?گر تاریخ شناسان نیز باشد.در این تحقیق با بررسی جایگاه?زن در ادبیات?جاهلی و مقایسه آن با سیره پیامبراکرم(ص) به شناختی دقیقتر از وضعی...
روابط متداخل واژگان ادبیات جاهلی و قرآنی
زبان عربی که در دروة جاهلی از فصاحت و بلاغت و غنای معنایی در الفاظ یا واژگان، به رشد چشمگیری نائل شده بود، آمادة پذیرایی وحی الهی در این زبان گردید. از طرف دیگر قرآن (کلام الهی)، دارای معانی بلند و حقایق علمی بیپایان، در قالب الفاظ عربی میبایست طوری تجلی مینمود، تا بتواند پیام وحی را آنطور که هست به مخاطبانش برساند، با توجه به نزول وحی، مراتب علمی قرآن که دارای لایههای متعدد معنایی است در...
متن کاملتوحید در ادبیات عصر جاهلی
توحید مصدر و از ریشه «وحدَ، یَحِدُ، وحدَه، حدهً» به معنای «تنها ماند» است و در اصطلاح آن را ایمان «بالله وحدهُ لا شریک له» معنا کرده اند بنابراین توحید همان اعتقاد به یگانگی خداوند است. توحید یکی از اصول اساسی تمام ادیان است و دیگر اصول و عقاید به گونه ای مستقیم و غیر مستقیم با آن در ارتباط هستند پس اگر ما بخواهیم به ارزشها و مفاهیم حقیقی و ناب توحیدی دسترسی پیدا کنیم باید از زاویه دین به آنها نگاه کن...
15 صفحه اولمنوچهری و تأثیرپذیری او از ادبیات دوران جاهلی عرب
در این نوشته سعی برآن بوده که تأثیر شعر جاهلی عرب بر شعر منوچهری مورد بررسی قرار گیرد. از آن جا که بسیاری از مضامین شعر منوچهری برگرفته از شعر شاعران جاهلی است، پرسشی که مطرح میشود این است که اگر شعر جاهلی در اختیار منوچهری نمیبود، آیا بازهم شاهد چنین تعابیری در شعر منوچهری بودیم یا نه. در ضمن پاسخ به این پرسش، شواهد تأثیر مضامین شعرای عرب بر شعر منوچهری آورده میشود.
متن کاملتحلیل شخصیت زن در نمایشنامة «پرده خانه» اثر بهرام بیضایی
نمایشنامة پرده خانه از آثار نمایشی بهرام بیضایی است که در آن، زن از نقشی محوری برخوردار است. این اثر بازگوکنندة زندگی زنانی است که در چنبرة نظامی خشن و مستبد گرفتار آمدهاند. در این اثر، افزون بر تحلیل شماری از ویژگیهای شخصیتی زنان در نظام مردسالار، نقشهای گوناگون زن در چنین نظامی برجسته شده است. با وجود تلاشهای گستردة نظام مردسالار برای مسخ هویت زنان، کشتن اندیشههای ایشان و تاراج جسم و ر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات جنسیت و خانوادهجلد ۳، شماره ۱، صفحات ۳۹-۶۴
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023